Förlåt

Jag känner inte igen mig själv längre. Jag kan inte tygla mina känslor.
Jag vet inte om det är hormonerna från p-plåstret som påverkar,
eller om jag håller på att bli sjuk. Av en slump kom vårdguiden idag
och sen såg jag reklam på internet också, där det stod "Varför blir hon så arg?".
Jag klickade vidare till vårdguidens hemsida och sökte på ordet arg.
Fick upp en sida om Borderline personlighetsstörning och kände igen mig i
många punkter. Men frågan är om jag vågar söka en läkare, för att få en diagnos.
På ett sätt känns det som om det är dags nu, då jag håller på och förlora en
person som ligger mig närmast i hjärtat. Jag vill inte förlora dig och vill verkligen
sluta med mina utbrott. Men jag vet inte hur... Jag tycker om dig så mycket och
ser mycket planer tillsammans med dig. Om jag hade pengar skulle jag bjuda
dig på en resa, bara du och jag, i något fint land. Jag hoppas...

Hela den här dagen har blivit fel och jag mår så dåligt över det. Förlåt.

-

Borderline symtom,
* Hur du beter dig, känner dig och förhåller dig till andra svänger hela tiden kraftigt fram och tillbaka.
* Du känner dig ofta arg, deprimerad, olycklig och har ångest. Känslorna kan gå mot leda och tomhet eller skräckartat stegras mot katastrof och övergivenhet.
* Du kan ha svårt att tygla dessa känslor och uttrycker dig oftast aggressivt. Du är impulsiv. Humöret är oberäkneligt och föränderligt.
* Du tycker inte att du duger. Du har en negativ självuppfattning. Det kommer till uttryck genom exempelvis missbruk av sex, alkohol, droger eller mat, vårdslöshet i trafiken, slösaktighet med pengar eller självmisshandel, inklusive självmordsförsök.
* I allmänhet lyckas du ändå dölja dina känslor och förställa dig för att passa in socialt. Därför går det oftast bra för dig i skolan eller i arbetslivet.
* I nära personliga förhållanden kan du däremot bli krävande och lätt hamna i beroende. Du är rädd att bli övergiven.
* Du pendlar mellan intensiv beundran och nedvärdering av andra människor.
* Om du upplever psykotiska episoder, är de oftast korta och präglas närmast av förföljelsetankar.
* Andra kan uppleva dig som ombytlig, anpassande och opålitlig, känslokall eller aggressiv och dra sig undan, vilket naturligtvis inte gör det lättare för dig.

Kommentarer
Postat av: Tjelsi

Hejdu!



Jag har Borderline Personlighetsstörning (och p-plåster också för den delen!) och för att uppnå den diagnosen skall du uppfylla minst 5 av nedanstående kriterier:



De diagnostiska kriterierna för borderline-personlighetsstörning enligt DSM-IV lyder som följer:



1. gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer

2. uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering

3. uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla

4. visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).

5. vissa kan uppvisa suicidala gester, suicidhot och ibland upprepat suicidalt beteende, eller självstympande handlingar

6. är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)

7. känner en kronisk tomhetskänsla

8. uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)

9. har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.





Tyckte förklaringen där uppe var lite för "snäll" och kan passa in på de flesta liksom... Om du fortfarande känner igen dig så bör du uppsöka professionell hjälp så du kan lära dig tygla dina känslor :)



Hur länge har du använt plåstrena? Första tiden gick jag upp 15 kilo och blev hel arg och depp pga det, så förhoppningsvis är det dom som ställer till det för dig :(



Ta hand om dig :) Kramar Arre

2009-03-04 @ 13:05:59
URL: http://tjelsi.com
Postat av: Syster

Hey, jag tycker att den infon som stod i det du klistrat in snarare är symptom på en depression mer än borderline. BL är ju en ganska ordentlig diagnos, som personen ovan skrev... Jag tror att det handlar jättemycket om vårt samhälle och den press vi har på oss, vad vi äter, vad vi får i oss, som du säger hormoner och så vidare. Jag hade också problem med depressioner ibland under de sju år jag åt p-piller, men sedan jag slutade med dem så är det som att en slöja lyfts från ansiktet igen. Om du mår dåligt av det syrran så finns andra alternativ. Massa kramar och hoppas du mår bättre. Love you

2009-03-14 @ 12:08:07
Postat av: Syster

Mitt tips till alla är ju att börja i terapi.... det har förändrat mig jättemycket och lärt mig att komma i kontakt med mig själv och vad jag verkligen vill. Men det gäller ju att man hittar någon terapeut som man connectar med såklart. Kramar

2009-03-14 @ 12:09:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0