Människor och pengar

Vi är så många. Vi är så olika, men ändå så lika. Vi vill ha bekräftelse för att orka med en vardag. Vi söker efter personen som ska fylla ut det tomrummet man känner när man känner sig ensam. Sin andra hälft. Jag såg en riktigt dålig film Ett hål i mitt hjärta idag och jag förstår inte ens varför den fick släppas som film. Vad var meningen med den filmen? En psykos med sjuka scener. Det enda jag tog till mig av filmen var när sonen sa att när människan skapades hade den två huvuden, fyra armar och fyra ben och sen kom det något som slet isär detta och människan blev halv. Så genom människans hela liv så söker den efter den andra delen som gör den hel igen.

För någon dag sen när jag för en gångs skull åkte tunnelbana började tankar om meningen med oss människor, att snurra igång i mitt huvud. Varför finns vi? Varför finns det liv? Om det skulle komma något som slog ut hela mänskligheten så skulle det kanske inte finnas någonting längre och vad skulle det göra? Varför finns vi människor? Vi lever ett liv på omkring 80 år och vad är det egentligen vi gör med våra liv. Vi växer upp med olika förutsättningar och tankar, Är en människa med en fin crysler bil en bättre människa än en som kör en skruttig volvo? Av ägande känner man makt va. Jag är själv materialist men efter att jag såg en film förra veckan har jag börjat tänka på det. Vad får jag ut av att äga. Vissa saker kan man absolut ha användning för, men vissa saker ligger kvar i sina förpackningar ganska länge. Jag vet att Alex påpekade detta flera gånger och visst har jag börjat tänka på det. Blir jag lyckligare av att shoppa? Kanske ja, för stunden.

När jag för några dagar sen gick omkring i Väsby centrum gick jag runt med en inställning att inte köpa onödiga saker, som jag ändå inte kommer använda. Jag tror det gick ganska bra, jag köpte mest saker som skulle få upp mitt självförtroende samt att jag hittade min nya favoritaffär som jag bland annat hittade en vinterjacka i. Direkt när jag satte på mig jackan kände jag att den här ska jag ha! Det är så jag vill känna med alla saker jag ska köpa. Det ska kännas självklart och nödvändigt.

Pengar, pengar.. vi älskar de, men vi hatar de. De styr världen, de styr våra liv. Det finns så mycket pengar på denna jord, tänk på alla människor som finns och på allt alla har i plånboken och ännu värre om alla skulle plocka utan vad de har på sina konton. Det skulle inte funka, för så mycket pengar finns det inte.

Hur ska vi komma ifrån detta materialistiska samhälle, där allt handlar om att äga. Tänk om man kunde dela upp allt, så att alla människor skulle kunna få uppleva de drömmar som de har i hjärtat. Vi borde bevaka upplevelser mer än materiala ting. Detta är något jag från och med nu, kommer försöka sträva mot. Jag har min resa jag vill spara pengar till, för att kunna uppleva så mycket som möjligt under tiden då jag och min bästa vän Madelene är ute i världen. Det är svårt att brryta ovanor, jo. Men med rätt inställning och vilja kan man förhoppningsvis lyckas med det mesta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0